Welke held kies jij?

Zoek jij een probleemoplosser, expert op de achtergrond of vertrouwenspersoon? Jouw juridische held vind je onder ons Superhelden-menu-item.

MAIL ONS BEL ONS

Handtekening gevangen?

“Waar is dat document met die handtekening van mijn klant? Grrrrr, ik heb er niet op gelet en nu heb ik geen getekende offerte. Mijn factuur moet eruit. Zo direct is mijn klant niet akkoord met de offerte.”

“Ik wil aan de slag. Mijn klant wil dat ik aan de slag ga. Maar ik heb die handtekening niet binnen. Moet ik nu gaan zeuren om die handtekening? Ik wil eigenlijk geen druk leggen op de relatie.”

Herkenbare gedachten?

Als ondernemer heb je wel wat anders aan jouw hoofd dan handtekeningen vangen van jouw klant, toch? En heb je die handtekening nu wel echt nodig?

In veel gevallen niet. Als de klant wil dat je start en jij start met de werkzaamheden, je hebt veelvuldig gezamenlijk overleg en onderlinge mails, dan kan je wel aantonen dat het akkoord mondeling is gegeven. Je opent als ondernemer alleen wel de discussie op de detailpunten, welke detailpunten je waarschijnlijk hebt geregeld in jouw algemene voorwaarden. Een mondeling akkoord zonder back-up zoals hieronder als tips gegeven, heeft meer mogelijke “zeur-potentie” dan dat je aan de slag gaat met onderstaande tips bij afwezigheid van een handtekening.

Hoe voorkom je geneuzel en de realisatie van “zeur-potentie”?

Tips:

  1. Neem in jouw algemene voorwaarden op dat bij de start van jouw werkzaamheden op verzoek van jouw klant dat de offerte met algemene voorwaarden is geaccepteerd door jouw klant. Wel zorgen dat je de algemene voorwaarden bij de offerte hebt overlegd (en niet alleen link naar een website in de offerte waar de algemene voorwaarden staan!).
  2. Stuur een nieuwe e-mail of brief naar jouw klant, dat je ervan uitgaat dat de offerte en algemene voorwaarden akkoord zijn bevonden als er geen reactie komt binnen 14 dagen na deze nieuwe mail of brief. Bij voorkeur de offerte met algemene voorwaarden nogmaals toevoegen bij deze nieuwe e-mail of brief. Rek de termijn van 14 dagen op of kort hem in als de situatie hierom vraagt. Uiteraard moet je dan al wel het teken hebben gekregen van de klant dat hij akkoord is met de offerte. Dat kan zijn gedaan tussen neus en lippen door tijdens een gesprek.

Kan je nog onvoldoende uit de voeten met bovenstaande tips, neem dan contact met me op. Dan gaan we samen op zoek naar een betere oplossing.

Kom je erachter dat jouw algemene voorwaarden tip 1 missen, dan zou ik – als ik jou was – snel en eenvoudig de algemene voorwaarden aanvullen. Ik help je graag bij deze klus die niet jouw core business is, en wel de mijne.

Met hartelijke groet,

Marjel Sterrenberg

Datum: 20 januari 2017 

 

MAIL ONS BEL ONS

Welke held kies jij?

Zoek jij een probleemoplosser, expert op de achtergrond of vertrouwenspersoon? Jouw juridische held vind je onder ons Superhelden-menu-item.

MAIL ONS BEL ONS