Welke held kies jij?

Zoek jij een probleemoplosser, expert op de achtergrond of vertrouwenspersoon? Jouw juridische held vind je onder ons Superhelden-menu-item.

MAIL ONS BEL ONS
maxresdefault

Sex Sells en Koorddansen

Het is heel simpel:

SEX SELLS.

De kracht van seks of erotiek in reclames is enorm. De reclame-industrie maakt hier dankbaar gebruik van. Mits binnen de gestelde kaders is dat ook geen probleem. Laten we niet roomser zijn dan de paus.

Maar wat als jouw industrie de seks- of erotiek industrie is, hoe maak je dan reclame voor de grote massa in het openbaar? Dat is voor de seks- en erotiek industrie koorddansen op de regels zoals opgenomen in de Nederlandse Reclame Code.

In Nederland hebben we de Reclame Code Commissie (RCC), die klachten behandelt van bedrijven en consumenten over reclame-uitingen. De RCC toetst aan de Nederlandse Reclame Code. Bij hoger beroep oordeelt het College van Beroep (CvB).

Recentelijk maakt Dinand Woesthoff, BNN-er, zich druk over sexy billboards langs de snelweg. Op deze billboards staat een sexy halfnaakte Bobbi E., vrouwelijke BNN-er uit de seksindustrie, in welgevallige pose met haar hand in haar slipje. PK Multimedia (PKM) heeft de campagne ingezet en Clear Channel gevraagd de borden –uiteraard tegen betaling- te plaatsen.

Ik weet zeker dat dit billboard de aandacht van mannen, vrouwen, maar ook kinderen pakt. Om de laatste categorie maakte Dinand zich druk. Moeten kinderen aan dit soort reclames nu al worden blootgesteld? Dinand vindt van niet. Ik ben het met hem eens.

Daarnaast is een dergelijk billboard natuurlijk gewoon een ‘head turner’(1). Je kijkt wel even drie keer of je het wel goed hebt gezien. En dat terwijl je de ogen gewoon op de weg dient te houden. Zeker op de snelwegen. Om over de spitstijden en het bijbehorend gevaar nog maar niet te spreken.

Dinand heeft zijn klacht bij de Reclame Code Commissie succesvol ingediend (2). Zowel in 1e aanleg (klachtfase) bij de RCC als in hoger beroep bij het Collega van Beroep krijgt hij gelijk. Het College van Beroep oordeelt (3):
,,Het College acht op grond van het voorgaande de uiting dermate schokkend voor het passerende publiek, ongeacht in welke mate dit publiek uit minderjarigen bestaat, dat de grenzen zijn overschreden van hetgeen in het kader van de goede smaak en het fatsoenmaatschappelijk betamelijk is te achten. Dat sprake is van een subjectieve norm en terughoudend bij toetsing aan een dergelijke norm op zijn plaats is, staat aan dit oordeel niet in de weg.''

Het bedrijf dat de billboards heeft geplaatst, Clear Channel, zegt de advertentie te hebben getoetst aan de regels van de RCC en het zou voldoen.

Ik ben toch benieuwd of Clear Water naast het toetsen aan betreffende regels (welke toets ze klaarblijkelijk bij de billboards met Bobbi E. verkeerd hebben toegepast) ook hun gezonde verstand hebben gebruikt. En als ze dat hebben gebruikt, zijn dan de euro’s gemoeid met het binnenhalen van de opdracht om deze billboards te plaatsen bepalend geweest of hebben ze rekening gehouden met hun zonen, dochters, neefjes, nichtjes, kleinkinderen die al op te jonge leeftijd worden geconfronteerd met de seks- of erotiek industrie? Of met het aanstootgevend karakter van de afbeelding?

PKM heeft slechts één belang. Dat is opzichtig reclame maken voor haar dienstverlening in de seks-en erotiek industrie om meer omzet te draaien.

Lerend vermogen
Graag ga ik uit van het lerend vermogen van de mens. Bedrijven worden gevormd door mensen.

Wat is het lerend vermogen van Clear Channel en PKM op het gebied van reclame? Ze zijn aan de slag gegaan met een nieuwe campagne met de uitspraak van het CvB in het achterhoofd.

De nieuwe billboards hangen al weer langs de snelweg (4). Nu met een andere BNN-er, Kelly, in welgevallige pose met lingerie aan. Een paal met de regenboogvlag tussen haar benen. De regenboogvlag zal het dan wellicht goed moeten maken in de ogen van Clear Water en PKM vanwege de maatschappelijke betrokkenheid die het uit zou moeten stralen. Of is het nu wellicht wel toegestaan, omdat Kelly haar volledige lingerie heeft aangetrokken en in een minder sexy pose staat als Bobbi E. op het vorige billboard?

Hebben PKM en Clear Water het koorddansen op de regels zoals opgenomen in de Nederlandse Reclame Code zich nu meester gemaakt of vallen ze weer van het koord?

Benieuwd of Dinand (of een ander) nog een keer het gevecht gaat voeren……pas dan zullen we het weten.

Wat een zekerheid blijft is dat SEKS SELLS…..dat dan weer wel.

Met oprechte groeten,
Marjel Sterrenberg

(1) http://nl.urbandictionary.com/define.php?term=headturner

(2) http://www.ad.nl/ad/nl/1022/Celebs/article/detail/4096479/2015/07/07/Seksreclame-Bobbi-Eden-toch-aanstootgevend.dhtml

(3) https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=132689&acCode

(4) http://www.telegraaf.nl/prive/24287444/__Halfnaakte_Kelly_langs_snelweg__.html

Posted on 31/07/2015

MAIL ONS BEL ONS

Welke held kies jij?

Zoek jij een probleemoplosser, expert op de achtergrond of vertrouwenspersoon? Jouw juridische held vind je onder ons Superhelden-menu-item.

MAIL ONS BEL ONS