Welke held kies jij?

Zoek jij een probleemoplosser, expert op de achtergrond of vertrouwenspersoon? Jouw juridische held vind je onder ons Superhelden-menu-item.

MAIL ONS BEL ONS
golden-circle-x

De ‘invisible woman’ van 2 meter

Zichtbaarheid is een van de vele toverwoorden die je als ondernemer te horen krijgt als je opdrachtgevers wilt trekken.
Je moet zichtbaar zijn, mensen moeten weten wie je bent, wat jouw drijfveren zijn, hoe jij werkt, waar je te vinden bent en wat je doet. Even kort door de bocht.

De Golden Circle van Simon Sinek (1) is voor marketingprofessionals en ver daarbuiten wel bekend.

Golden-circle

Ik vind het model en de theorie van Simon Sinek een prettige. Op het oog simpel, maar probeer de vragen maar eens voor jezelf te beantwoorden! Als het vervolgens het lukt de vragen goed te beantwoorden en zichtbaar te maken is het dodelijk effectief voor het aantrekken van nieuwe opdrachtgevers en behoud van de bestaande. Van dit soort dodelijke effectiviteit ben ik fan in de sportieve strijd om opdrachtgevers.

Als startend fulltime ondernemer in 2013 heb ik de keus gemaakt om te investeren in online zichtbaarheid (een strakke website, Facebookpage, LinkedIn, Blog, SEO, etc.) en offline zichtbaarheid (door in levende lijve volop te netwerken). Ik ben lid geworden van netwerkclubs, was al actief in andere verenigingen en functies, heb nog extra initiatieven ontplooid waar mijn hart warm van wordt, ben bijna 2 meter lang, dus ik ben moeilijk over het hoofd te zien……zou je bijna denken…

Ik heb een directe communicatiestijl, weet mijn verhaal aan de hand van de Golden Circle te brengen en toch ontbreekt het aan iets. Het zou kunnen zijn aan zelfinzicht als mijn vorengaande aannames over mezelf niet kloppen, maar het kan ook nog wat anders zijn. Ik ben ondanks al het netwerken en mijn persoonlijke aanwezigheid en online zichtbaarheid ONZICHTBAAR. Het ontbreekt aan effectiviteit!!

De laatste weken blijven mijn gedachten steken bij dit onderwerp. In het bombardement van informatie via allerlei kanalen, de conculega’s die net als ik vechten om een plaats op de markt en de netwerkmanie gaat de daadwerkelijke en effectieve zichtbaarheid verloren.

Natuurlijk ben ik niet de ‘invisible woman’, maar ergens zit een lek in mijn effectieve zichtbaarheid. De zichtbaarheid die mijn WHY van Simon Sinek helder voor het voetlicht brengt. De WHY die laat zien waarom je bij mij moet zijn voor juridisch advies en niet die vele anderen. De WHY die onderscheidend is, op mijn lijf geschreven staat en niet die van een ander en die gedragen wordt door het Recht Wel team dat in de toekomst gaat uitbreiden. Zonder team geen ‘fun’ of bestaansrecht, maar daarover in een ander blog meer.

Ik ben zakelijk gezien een voormalig advocaat, docent/trainer, bedrijfsjurist. Dat zorgt ervoor dat het voor mij actuele onderwerp van effectieve zichtbaarheid lastig is op te lossen.
Mijn netwerk is gelukkig zodanig groot, zodat ik daar via The Business Angels (2) Ilse Tempelaars (3) ontmoette die een voor mij duidelijke, aansprekende, enthousiaste en heldere boodschap bracht over zichtbaarheid.
Zichtbaarheid moet bij de kern worden aangepakt en vanuit daar worden doorgevoerd in alle aspecten van het ondernemerschap. Personal Branding en Company Branding is haar boodschap.
Niet alleen het sales en marketingaspect van het ondernemen verfijnen om opdrachtgevers te werven en te behouden, maar starten bij de door mij zo geliefde WHY vraag. Tel daarbij op haar handelsnaam STOUD en ik was verkocht.

Komende week, de start van de maand juni, ga ik aan de slag met een halfjarig traject onder haar bezielde coaching. Mijn WHY gaat scherper gesteld worden en niet onbelangrijk effectief zichtbaar.

Word ik met mijn 2 meter lengte uiteindelijk toch nog de ‘visible woman’.

Met zichtbare groet,
Marjel Sterrenberg

Notes:
(1) http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=nl
(2) https://www.facebook.com/thebusinessangels?fref=ts
(3) https://nl.linkedin.com/in/ilsetempelaars

Posted on 28/05/2015

MAIL ONS BEL ONS

Welke held kies jij?

Zoek jij een probleemoplosser, expert op de achtergrond of vertrouwenspersoon? Jouw juridische held vind je onder ons Superhelden-menu-item.

MAIL ONS BEL ONS